De Nationale ombudsman roept in een brief gemeenten op klachten van burgers over wachttijd en kwaliteit van levering, reparatie en vervanging van Wmo-hulpmiddelen snel op te pakken.
Reinier van Zutphen: “Kijk goed naar wat zij nodig hebben en stuur hen niet ‘van het kastje naar de muur’. Het gaat hier om mensen die vaak geheel van deze hulpmiddelen afhankelijk zijn. Om de deur uit te kunnen of om hun vrienden en familie te bezoeken. Kortom, om mee te kunnen blijven doen.”
De ombudsman richt zich ook tot de minister van VWS over de problemen met de Wmo-hulpmiddelen. We zijn inmiddels al vele onderzoeks-rapporten, debatten en Kamervragen verder en de problemen zijn er nog steeds. Daarom wil de ombudsman met de minister in gesprek om te horen hoe hij de problemen nu concreet gaat oplossen. In het rapport Zorgen voor burgers heeft de ombudsman meerdere keren knelpunten aangekaart rondom de decentralisatie en uitbesteding van taken. De ombudsman wil in een gesprek met de minister horen hoe hij ervoor zorgt dat het stelsel waarin gemeenten verantwoordelijk zijn gemaakt, voor burgers echt gaat werken.
De Nationale ombudsman ontvangt al langer klachten van burgers over de wachttijd en kwaliteit bij levering, reparatie en vervanging van Wmo-hulpmiddelen. Het gaat met name om (elektrische) rolstoelen en scootmobielen. Ook zijn er nog problemen bij verhuizing naar een andere gemeente. Uit het recente rapport ‘Meldactie hulpmiddelen’ van de Patiëntenfederatie Nederland blijkt dat deze problemen nog steeds niet zijn opgelost. Ook in het BNNVARA-programma Kassa zaterdag 12 oktober jl. werd dit bevestigd. Binnen een week ontving Kassa meer dan 800 reacties over dit onderwerp. Deze klachten zijn in een zwartboek gebundeld en aan de minister van VWS en de VNG aangeboden.
Bekijk de brief aan minister De Jonge (PDF)
Bekijk de brief aan het College van Gemeenten (PDF)
Bron: Sociaalweb.nl (opent in een nieuw venster)