DEN HAAG. Het wordt steeds makkelijker voor gehandicapten om met de trein te reizen. De stations en treinen worden toegankelijker en ze hoeven hun reis in de toekomst niet meer ver van tevoren te plannen.
Dat zeggen NS en ProRail in hun rapport dat vandaag naar buiten komt. Er worden nieuwe verbeteringen van de service in geschetst. Zo kunnen mensen met een beperking, zoals rolstoelers en blinden, straks assistentie zelf regelen via hun mobieltje. Uiterlijk volgend jaar zomer komt er een speciale app en een nieuw boekingssysteem. Hierdoor is het mogelijk assistentie aan te vragen bij het in- en uitstappen of het vinden van de weg op het station. Onderweg kan met één druk op de knop contact worden opgenomen, mocht de reis anders verlopen dan gepland.
Reizigers hoeven de assistentie bovendien nog maar één uur van tevoren aan te vragen. Hiermee loopt Nederland ver voor de Europese norm van 24 uur uit. Ook kunnen gehandicapte reizigers straks vooraf realtime informatie krijgen over de beschikbaarheid van liften op stations, ook tijdens verbouwingen. En nieuwe technieken moeten reizigers met een visuele beperking op weg helpen in grote en complexe stations. Mensen met een rolstoel of een visuele beperking kunnen op 102 stations al assistentie vragen bij het in- en uitstappen en het vinden van de weg. In de komende acht jaar komen hier nog 45 stations bij. Het totale budget voor de operatie (tot 2030) wordt door NS en ProRail ingeschat op circa 650 miljoen euro.
Eind vorig jaar waren al 3.200 maatregelen genomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om geleide lijnen op perronvloeren en in stationshallen, dubbele trapleuningen, braillebordjes op trapleuningen en toegankelijke stationstoiletten. Ruim de helft van de stations is nu zelfstandig toegankelijk gemaakt door plaatsing van liften, hellingbanen en ophoging van de perrons.
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) is in haar nopjes met de verbeteringen. “Iedereen moet gebruik kunnen maken van de trein. Daarom werk ik aan het vergroten van de bewegingsvrijheid van reizigers met een beperking in het ov”. Mensen met een beperking, zoals rolstoelers en blinden, kunnen straks assistentie zelf regelen via hun mobieltje.
Bron: Tubantia